Hejsan på er! Som ägare av ett företag, vet jag hur viktigt det är att ha rena och fräscha lokaler. Men när det är dags för en företagsflyttning kan kostnaderna för flyttstädning lätt gå i taket. Som tur är, finns det några råd som jag vill dela med mig av för att spara pengar på flyttstädning. Här är mina erfarenheter av hur du kan spara pengar på flyttstädning för ditt företag.
Vi anlitade en städfirma
Att anlita en städfirma för flyttstädning är det enklaste och mest effektiva sättet att se till att allt blir städat ordentligt. Vår städfirma som vi anlitade hade erfarenhet av flyttstädning men även kontorsstädning och byggstädning, och de kunde erbjuda en omfattande tjänst för ett bra pris. Att vi anlitade en städfirma sparade oss både tid och pengar för vårt företag, och vi kunde vara säkra på att allt blev proffsigt gjort. De kunde även erbjuda andra städtjänster som hemstädning och fönsterputs.
Planering är A och O
Att planera i förväg är en viktig faktor för att spara pengar på flyttstädning. Vi började planera flyttstädningen flera veckor i förväg, vilket gav oss tillräckligt med tid att hitta en städfirma som kunde utföra städningen till ett bra pris. Det gav också oss tillräckligt med tid för att organisera och förbereda lokalerna inför städningen, vilket hjälpte städfirman att arbeta snabbare och mer effektivt.
Prioritera vad som ska städas
Att prioritera vad som ska städas kan också hjälpa till att spara pengar på flyttstädning. Vi gjorde en lista över vad som var viktigast att städa och vad som kunde vänta till senare. Det hjälpte städfirman att fokusera sina insatser på de viktigaste områdena och minska kostnaderna för städningen. Vi valde också att inte inkludera fönsterputsning för att sänka kostnaderna.
Hur vi valde rätt städfirma
Att välja rätt städfirma är en annan viktig faktor för att spara pengar på flyttstädning. Vi gjorde en grundlig research och jämförde priser från olika städfirmor. Vi kollade också upp deras referenser och omdömen från tidigare kunder. Vi valde städfirman Ishine för att utföra vårt företags flyttstäd i Danderyd. De hade erfarenhet av framförallt flyttstädning men också andra städtjänster som kontorsstädning, byggstädning och hemstädning. De kändes pålitliga och hade bra garantier på sitt arbete.
Hur vi gjorde för att undvika onödiga kostnader
Att undvika onödiga kostnader är en annan viktig faktor för att spara pengar på flyttstädning. Vi såg till att allt var undanplockat och organiserat innan städhjälpen kom, för att undvika onödig tid på att leta efter saker som behövde flyttas eller städas. Vi såg också till att vi hade all nödvändig utrustning och städmaterial på plats, så att vi inte behövde köpa nya eller betala extra för dem. Vi pratade även med städfirman om eventuella extraavgifter, så att vi inte blev överraskade av några dolda kostnader i slutändan.
Vill du har mer information om just flyttstädning, kika in hos https://kvallskvisten.se/
Gör en egen bedömning av lokalerna
Att göra en bedömning av lokalerna kan också hjälpa till att spara pengar på flyttstädning. Innan vi anlitade en städfirma, tog vi oss tid att bedöma lokalerna och avgöra vilken typ av städning som krävs. Om lokalerna är i relativt bra skick, kan du välja en mindre omfattande städning. Om det finns större områden som behöver extra uppmärksamhet, som exempelvis kök eller badrum, tycker vi att det kan vara värt att betala extra för en mer omfattande städning. Det gjorde vi, och vi är supernöjda!
Gör som oss, förhandla om priset
Att förhandla priset är ett annat sätt att spara pengar på flyttstädning. Innan vi anlitade en städfirma så frågade vi om de kan erbjuda rabatter eller specialerbjudanden. Vi hade flera lokaler som behövde städas och undrade då om det kunde vara möjligt att få en bättre pris. Det kan också vara möjligt att förhandla om extra tjänster eller omfattningen av städningen.
Sätt upp en budget
Att sätta upp en budget för flyttstädning kan också hjälpa till att spara pengar. Vi bestämde oss innan för hur mycket vi ville spendera på städningen. Det hjälpte oss att välja en städfirma som passade vår budget och undvek på så vis andra extra kostnader. Att ha en budget kan också hjälpa dig att prioritera vad som är viktigast att städa och vad som kan vänta till senare eller om det är något som du själv kan tänka dig att utföra.
– Stefan
Går du i renoveringstankar? Få hjälp med ditt nästa renoveringsprojekt
Besök även bloggen securetogether för att lära dig om ekonomi.